Bedrijven

Bedrijven 2017-04-19T15:25:45+00:00

ALLES BEGINT BIJ EEN GEDACHTE.

Na een lange en gevarieerde loopbaan,
hou ik het nu bij Creativiteit – Creatie – Innovatie.
– Begeleiden van Creatieve Sessies en Workshops
– Vormen van mensen die geboeid zijn door zo een rol
.

Waarom ?
. omdat ik op dat vlak een rijke en diverse ervaring heb (zie testimonials)
. blije verwondering bracht bij klanten
.
een top product/dienst kan blijven bieden, doordacht en onderbouwd, zonder compromissen

Vanuit een nuchtere benadering gebaseerd op de praktijk van ruim honderd creatieve sessies en workshops, en tientallen opleidingen “Denkkracht en Probleemoplossend Vermogen”
. Creatief ben je niet omdat je dat zo graag wil, of omdat de baas het met veel nadruk vraagt.
. Kan je creativiteit als het ware “forceren”, kan je de inval een duwtje geven ?
. Hoe bedenk je ideeën, hoe selecteer je, en hoe moet het verder met de ‘belovende’ ideeën ?
Inhoud

. het proces van creativiteit, creatie en innovatie
. mensen, hun eigen denkstijl en creativiteit
. wat stimuleert creativiteit en wat hindert haar
. de spannende weg van idee tot eindproduct, creatie en/of innovatie
– – – – – – – – – – – – – –

Ideeën bedenken vraagt hersenen met vooral Software A: los kunnen komen van patronen van expertise en van aannames, DURVEN denken, ook naast de regels.
Ideeën uitwerken tot sterke concepten, vraagt Software B: nuchter, realistisch, tolerant voor de spinsels van de A’s, nieuwsgierig naar mogelijkheden, stevig op je benen staan en weten waar je wil landen.
Software A en B zijn zelden in hetzelfde hoofd te vinden.
Een idee tot een product ontwikkelen vraagt dat de A’s en de B’s in goede verstandhouding samenwerken.
Dat is mijn vaardigheid, die speelt van bij de voorbereiding.

Kijk even bij Testimonials ‘Creatieve Sessies & Workshops’, én ook bij ‘Uiteenzettingen”


Creatieve Sessies – Workshops

Een groep, een thema en een dag/ruime halve dag stevig doorwerken.

Na afloop een ruw concept dat draagkracht heeft, en waar je verder mee kan.

Waarom kiezen voor een creatieve sessie/workshop ?
. deelnemers zijn actief aan de slag rond een concrete doelstelling
. ieder levert zijn eigen inbreng en meerwaarde

. de verschillen tussen de deelnemers worden constructief gebruikt
. afwisselend divergent en convergent denken
. het proces stuurt naar consensus, acceptatie en draagvlak.

De voorbereiding is ruim meer dan het halve werk (intakegesprek ten gronde)
. scherp krijgen van de opdracht
. uittekenen van programma en proces
. voorbereiden van de briefing (met de probleem-eigenaar)
. waar ga je werken, hoe stel je een goede groep samen, hoe nodig je uit ?

Een workshop leiden is een vak op zich. Rol van de facilitator …
. een klimaat creëren waarin deelnemers het beste van zichzelf geven
. zorg voor structuur en dynamiek
. deelnemers alert en geïnspireerd houden
De facilitator is “outsider”,
. deelnemers gaan uit van zijn deskundigheid.
. hij beschikt over een ruime toolbox en kan op ieder moment bijsturen.

Specifiek voor een “creatieve” sessie
. optimale setting (sober is OK)
. bewaken dat elke fase aan de orde komt
. zorgen dat een ruim aantal ideeën ontstaan
. filteren op attractiviteit en potentieel
. geselecteerde ideeën laten uitwerken tot een eerste ruw concreet concept
. begeleiden van verdere verwerking (facultatief).

ID’n zijn als noten.
Als ze niet spontaan vallen (of je hebt haast),
dan moet je wel een keer fors aan de boom gaan schudden.

Over deze materie gaat ook een Uiteenzetting (zie bij Uiteenzettingen)
Daarnaast :
. Leiding geven
. Resultaatgericht werken (MBO)
. Gemotiveerd of Motiveerbaar ?
. Solliciteren