Uiteenzettingen

Uiteenzettingen2019-01-05T16:17:06+00:00

De tijd heeft me veel geleerd, op uiteenlopend terrein,
altijd met “de mens” centraal.
Welgekomen, neem plaats.

Aanbod: gekende thema’s, met een eigenwijze invalshoek.
Voor het bedrijfsleven, andere voor het prive-leven, én eentje
uit de – volgens velen – “niet au-sérieux te nemen” sfeer.

U krijgt een inspirerende sessie, in mensentaal.
Ruimte voor vragen en interactie, niet voor tijdrovende ‘t is wel- ‘t is niet discussies.

CREATIVITEIT – CREATIE – INNOVATIE
(bedrijfswereld – onderwijs – privé)


Een knap architect kan het meest originele gebouw bedenken.
Een ingenieur maakt dat je het dak niet op je hoofd krijgt.
Wie van beiden is creatiever ???
(*) Logo van ‘Plectra’ – Libin,
volksmuziek, snaarinstrumenten (met dank)

In essentie: een vraag, zorg, probleem … – klem zitten – zoektocht – via inval naar oplossing
. is ‘Creativiteit’ niet een te ‘oppervlakkig’ begrip geworden: gewoon ‘effe anders kijken’ – dingen roepen – alles kan …. ?
. zelf verkies ik ‘inventiviteit, vindingrijkheid’, ….. ook Creativiteit natuurlijk, mits je goed beseft wat daar precies achter schuilt.
Dàt is waar deze uiteenzetting om gaat.

Thema’s
. kan je mensen creatiever maken ?
. zijn niet-creatieven dan mindere goden ?

. het proces van creativiteit en creatie, de spannende weg van vraag over idee tot eindproduct
. fases en randvoorwaarden
. hoe zet je een bedrijfsklimaat op waarin creativiteit/creatie goed gedijt ?
én …. het nut van lummeltijd en lanterfanterij, jawel

Een nuchtere én spitse benadering van “Creativiteit – Creatie – Innovatie”, vanuit een brede ervaring:
. begeleiden van ruim honderd Creatieve Sessies & Workshops sinds ’93 (België en vooral Nederland)
. creativiteit in Probleemaanpak (meerdaagse opleidingen)

. voordien de praktijk in een bedrijf dat op amper 4 jaar van 0 naar 420 mensen groeide
. creativiteit, vindingrijkheid, inventiviteit binnen de uitdaging van snelle groei en strakke doelstellingen
en de roots: creatieve expressie met kinderen en adolescenten in mijn jeugdjaren

LEIDING GEVEN (bedrijfswereld – privé)
Gemotiveerde mensen of Motiveerbare mensen ?

Een bekwaam leider scoort via zijn mensen,
en dus later.

1. Leiding geven is in de eerste plaats GEVEN, geven aan je mensen en aan je bedrijf.
Een leider krijgt veel terug, op termijn en indirect. Daar moet je willen mee leven.
Een leider kan enkel scoren doordat zijn mensen scoren. Dat is zijn belangrijkste taak.

2. Gemotiveerd of Motiveerbaar ???
Als leider zou ik wel weten wat te kiezen.
Motiveerbare mensen houden je scherp, stellen al eens een vraag, hebben suggesties …
Soms wat lastiger, altijd fijner werken 😉

3. Als je als leider alles hebt zoals je het zou wensen
. mensen die perfect uitvoeren wat je vraagt
. optimale middelen en omstandigheden ….
dan volstaat het een goede organisator te zijn.

Leiden is een vak, en dat kan je leren. De essentie van leiding geven is nog steeds dezelfde: maken dat mensen optimaal presteren, en zich daar goed mee voelen.
. Dat is als ze erkend worden en merken dat hun inbreng rendeert.
. Dat is fijn voor henzelf, voor wie hen leiding geeft, en voor hun bedrijf, ongeacht de volgorde.
“Resultaatgericht werken” is daar een uitstekende methodiek voor, die bovendien ruim meer voldoening  geeft

Vanuit dit credo wil ik graag met je werken.
Je kan grabbelen in mijn hele ervaring, inclusief de fouten die ik gemaakt heb.

VERZORG JE GEDACHTEN (Privé – Verenigingen …)
De tegenstander in je hoofd is vaak veel sterker
dan die aan de andere kant van het net.

Uit de praktijk geplukt:
. een dame in begeleiding: “die testen da’s niks voor mij” …
. in de stad rijden, ik begin al te zweten als ik er aan denk ….
. mondeling examen, goed gestudeerd maar mijn hoofd slaat dicht, alles weg …

. weer die file, hoe wil je dat ik ontspannen op mijn werk kom …
. ik droom ervan om eens voor een echt publiek op te treden …
. daar ben ik niet slim genoeg voor ….

. toch normaal dat je in deze tijd stress hebt ….
. …. vul maar aan, voorbeelden genoeg

Kenmerkend voor die gedachten :
. zo ben ik nu eenmaal, weinig aan te doen …
. die gedachten zijn door de tijd overtuigingen geworden …

Ze vormen jouw werkelijkheid, je goed-voelen, je twijfel, je spanning ….
Kan je daar wat aan doen ? Jazeker, dàt is het thema van deze uiteenzetting
.

. geen pep-talk, geen trucjes, zelfs geen mirakels
. geen gezweef, je hoeft niets te geloven
. een onderbouwde uitleg over hoe je brein en je ‘mind’ werken
. concrete voorbeelden, in mensentaal


Een uiteenzetting

. voor wie meer grip wil op het eigen denken én Doen
. voor wie zijn/haar mogelijkheden wil uitbreiden
. die je zal verbazen door het effect van “beeldvorming” – (de beelden die je vooral onbewust, in je brein vormt)
. die de focus verlegt naar: focus op wat je wil bereiken
sla niet zo met die deur – doe je die deur eens zachtjes dicht ?

ZELFVERTROUWEN & ASSERTIVITEIT (Privé – Verenigingen)
Ik stond daar weer,
ik wist niet wat te zeggen,
de woorden kwamen niet …

Sluit naadloos aan op ‘Verzorg je gedachten’.
We gaan in op de essentie van assertiviteit en zelfvertrouwen, en op zoveel misverstanden daaromtrent.

Laat je niet afschrikken als je eerder “het stillere” type bent, er is geen enkele druk.

Na deze sessie heb je de mogelijkheid om aansluitend een opleiding te volgen (4 sessies).
. je zal al precies weten wat er aangeboden wordt, en hoe we werken
. je zal een goed beeld hebben over wat ook bij anderen leeft rond dit thema
. je kan je vragen stellen
. stap je in de opleiding (vrij), dan heb je meteen een beeld van de groep

Na deze sessie beslis je of je verder wil of niet, gewoon een ja of nee, meer uitleg hoeft niet.
Het voordeel : we kunnen vanaf de eerste minuut aan de slag, de basis is al gelegd.
Wie zelfvertrouwen heeft, wie assertief is, voelt zich op zijn gemak in verschillende situaties, ondanks de twijfels.

SOLLICITEREN (Privé – Verenigingen)
Een bedrijf heeft een advertentie geplaatst.
Er kwamen ruim 80 CV’s binnen, ook dat van jou.
En nu ?

Deze uiteenzetting
. om je vertrouwen te geven

. om je correct te informeren over solliciteren ‘vandaag’
. om je sollicitatie ook te bekijken door de bril van de werkgever

In mensen-taal
. concrete feiten, tips waar je wat mee kan

. de essentie, waarom een CV, wie leest het, waar hou je rekening mee
. hoe een advertenties inschatten
. het sollicitatiegesprek, concreet en realistisch, geen trucs
. werken met interimkantoren, met VDAB

Solliciteren in deze tijd met zijn vele twijfels over werk zoeken, de negatieve verhalen, de prietpraat én de kwakkels.
Het lijkt moeilijker dan vroeger, het is vooral anders dan vroeger.
Ik ga in op je vragen, én op de negatieve verhalen, zwaar aangedikt soms, … (je hoort trouwens weinig van mensen die wèl een job vonden, je hoort vooral diegenen die ‘pech’ hebben gehad, oneerlijk zijn behandeld, enz ….)

Er is niet HET juiste antwoord op elke vraag, DE juiste zin in je brief.
Het gaat om jezelf en om diegene die tegenover je zit, allebei moeten jullie het beste uit het gesprek halen.

mijn ervaring: zie onder “Privé” – Solliciteren met succes.


Uit de wereld van bijgeloof, bakerpraatjes enz …  (Privé – Verenigingen)

PENDELEN & INTUÏTIE
In deze tijd ?
Komaan man, dat is iets van de middeleeuwen!

Verrassend – onverwacht – stof tot nadenken.
Is er – naast ons rationele denken – toch nog ‘iets’ wat de moeite loont om dieper op in te gaan ??

Je krijgt concrete voorbeelden, feiten, neutraal en objectief, eigen ervaringen, met volledige discretie voor betrokkenen. Voorbeelden uit het leven van alledag, andere wat breder, zaken die wél-, andere die niet lukten, met alle context.

Om goed af te stemmen: ik wil je nergens van overtuigen, je hoeft niets te geloven …
. ik noem mezelf geen pendelaar, zoek geen klanten, geef geen cursussen, …
. pendelen gebeurt occasioneel, op vraag …
. enkel op concrete zaken (verloren voorwerpen bvb), niets over medische vragen, relaties, emoties, geen voorspellingen, ….

Twijfels ? Natuurlijk, maar het wordt een open en eerlijk gesprek, feitelijk en concreet.
Èn – op al eens een goeie fles na – heb ik er nooit één frank/€ aan verdiend of willen verdienen, ook dat heeft een reden.

In mijn vroege jeugd al, groeide ik op met zaken waar de ene vertrouwen in had en die de andere afdeed als ‘bijgeloof’. Dat kwam later terug in mijn leven. Wie mij kent weet dat ik een zoeker ben, lang voor het internet er was, zoeken, luisteren, daar tijd en kilometers insteken, leren én zelf ervaren, niet snel tevreden, niets zomaar geloven, alles in vraag stellen. Dat is er nog.

Mijn aanname : naast ons vertrouwde rationele denken, blijkt er ‘iets’ te zijn, een merkwaardig soort zintuig
. niet te verklaren, laat staan te bewijzen
. waar we geen greep op hebben, niet kunnen inschakelen naar wens
. waar we steeds minder voeling mee hebben en ‘buiten spel” hebben geplaatst

Toch zijn er feiten die je niet kan verklaren maar daarom nog niet mag wegwuiven, ontkennen, bedrieglijk noemen, enz …..

Als deze uiteenzetting je hierover aan het denken zet, ga ik content naar huis.

Je krijgt in ieder geval: verwondering – een grote zak vraagtekens – voorbeelden die blijven hangen, en ver van de Para-Astro verhalen.
Nadien tijd voor reflectie.

Welgekomen …