Uiteenzettingen

Uiteenzettingen 2017-08-04T06:28:00+00:00

De tijd heeft me veel geleerd, op uiteenlopend terrein,
maar altijd met centraal de mens, het individu.

Privé- en voor Bedrijven, bewust door elkaar heen, het gaat om mensen ongeacht hun situatie van het moment    ….
U krijgt een inspirerende sessie, toegankelijk voor iedereen los van opleiding, in mensentaal en interactief.
Geen theorie en voorbeelden die misschien ook uw voorbeelden zouden kunnen zijn.
Een hartelijk welkom aan wie graag over dingen reflecteert.

Ruimte voor vragen en interactie, niet voor tijdrovende ‘t is wel-‘t is niet discussies.
Zowel voor kleine als grotere groepen, ook in beperkte kring.
Heeft u een meer specifieke vraag, neem contact.
Ik breng u mijn verhaal, uit eigen ervaring – Ik wil niemand overtuigen – Welgekomen, neem plaats.

VERZORG JE GEDACHTEN
De tegenstander in je hoofd is vaak veel sterker
dan die aan de andere kant van het net.

Uit eigen ervaring geplukt:
. een dame in begeleiding: “die testen da’s niks voor mij” …
. in de stad rijden, ik begin al te zweten als ik er aan denk ….
. mondeling examen, goed gestudeerd maar mijn hoofd slaat dicht, alles weg …

. weer die file, hoe wil je dat ik ontspannen op mijn werk kom …
. ik droom ervan om eens voor een echt publiek op te treden …
. daar ben ik niet slim genoeg voor ….

. toch normaal dat je in deze tijd stress hebt ….
. wat doe je er aan, het is sterker dan mezelf …

. …. vul maar aan, voorbeelden genoeg, lastige én leuke

Kenmerkend voor die gedachten :
. je staat er niet echt bij stil, je neemt het onbewust met je mee
. het zit nu eenmaal zo in je hoofd, wat doe je er aan …
. het zijn eerder onderhuidse overtuigingen, beelden …

Die gedachten vormen jouw eigen werkelijkheid, je goed-voelen, je twijfel, je spanning ….
Kan je daar wat aan doen ? Jazeker, dit is het thema van deze uiteenzetting
.

. geen pep-talk, geen trucjes, geen gezweef, je hoeft niets te geloven
. een onderbouwde uitleg over hoe je brein en je ‘mind’ werken
. concrete voorbeelden, in mensentaal en u kan ook zelf aanvullen

Een uiteenzetting
. voor wie meer grip wil op het eigen denken en doen
. voor wie zijn/haar mogelijkheden wil uitbreiden
. die je zal verbazen door de impact van beeldvorming in bvb opvoeding
bvb: sla niet zo met die deur – doe je die deur eens zachtjes dicht ?

LEIDING GEVEN
Een bekwaam leider scoort via zijn mensen,
en dus later.

1. Leiding geven is in de eerste plaats GEVEN, geven aan je mensen en aan je bedrijf.
Een leider krijgt veel terug, op termijn en indirect. Daar moet je willen mee leven.
Een leider kan enkel scoren doordat zijn mensen scoren. Dat is zijn belangrijkste taak.

2. Als je als leider alles hebt zoals je het zou wensen
. mensen die perfect uitvoeren wat je vraagt
. optimale middelen en omstandigheden ….
dan volstaat het een goede organisator te zijn.
Het is de kracht – de taak – de vaardigheid – de kopbrekerij – het plezier – van de echte leider, te kunnen werken met de beschikbare mensen en middelen.
Leiden is een vak, en dat kan je leren. De essentie van leiding geven is nog steeds dezelfde: maken dat mensen optimaal presteren, en zich daar goed mee voelen.

. Dat is als ze erkend worden en merken dat hun inbreng rendeert.
. Dat is fijn voor henzelf, voor wie hen leiding geeft, en voor hun bedrijf, ongeacht de volgorde.

Vanuit dit credo wil ik graag met je werken.
Je kan grabbelen in mijn hele ervaring, inclusief de fouten die ik gemaakt heb.

SOLLICITEREN (zie ook onder ‘Privé)
Een bedrijf heeft een advertentie geplaatst.
Er kwamen ruim 70 CV’s binnen, ook dat van jou. En nu ?

Deze uiteenzetting
. om je vertrouwen te geven
. om je correct te informeren over solliciteren ‘vandaag’
. om je sollicitatie te bekijken door de bril van de werkgever

Thema’s
. een uiteenzetting in mensentaal, concrete feiten, tips waar je wat mee kan
. over de essentie, waarom een CV, wie leest het, waar hou je dus rekening mee
. de advertenties en jij, hoe inschatten
. het sollicitatiegesprek
. geen trucs, hoe moet je zitten, spreken, wat mag je wel en niet doen of zeggen
. werken met interimkantoren, met VDAB
. de kwakkels en de prietpraat die de ronde doen
. ruim tijd om van gedachten te wisselen

Solliciteren in deze tijd met zijn vele twijfels over werk zoeken, zijn negatieve verhalen én zijn kwakkels.
Het lijkt moeilijker dan vroeger, het is vooral anders dan vroeger.
Ik ga in op je vragen, op de negatieve verhalen, zwaar aangedikt soms, … je hoort trouwens weinig van mensen die wèl een job vonden, je hoort vooral diegenen die ‘pech’ hebben gehad, oneerlijk zijn behandeld, enz ….

Er is niet HET juiste antwoord op elke vraag, DE juiste zin in je brief.
Het gaat om jezelf en om diegene die tegenover je zit,
allebei moeten jullie het beste uit het gesprek halen.

mijn ervaring: zie onder “Privé” – Solliciteren met succes.

Je kan werken en hard je best doen.
Beter is doel-gericht werken.

Nog beter is RESULTAAT-GERICHT werken.

1. Omdat én de mensen én het bedrijf daar beter en blijer van worden
. je werkt met uitdagingen die net buiten de comfortzone gaan
. elke tussenstap levert SUCCES
. succes geeft een goed gevoel, energie en zelfvertrouwen

. je werkt aan verbetering op korte termijn én aan groei

2. Omdat resultaat gegarandeerd is.
. je weet precies WAT je wil bereiken en WAAROM je dat wil

. je bepaalt tussen-doelen
. je weet op ieder moment waar je staat, en of je moet bijsturen

Succesfactoren & Valkuilen:
. doelen deskundig kiezen, formuleren, opvolgen en bijsturen
. de kunst om de lat net hoog genoeg te leggen
. te vroeg uit de startblokken schieten
. resultaat met inspanning verwarren

Deze uiteenzetting geeft
. een objectief en helder beeld van Resultaatgericht Werken
. antwoord op je vragen
. goesting om het in de praktijk te brengen en jezelf een cadeau te doen,
Een cadeau ? Jawel want dat is het, of je het gebruikt om aan je conditie te werken, je team te coachen, je medewerkers op een veel fijnere manier leiding te geven – ‘voor jou, voor hen en voor het bedrijf.
“Nooit gedacht dat het me zou lukken”. Dat dachten veel ‘Start to Runners’ ook niet.X

RITUELEN
Sint Antonius, help mij eens zoeken aub …

Rituelen zijn van alle tijden, veel is verloren gegaan, maar ook vandaag leven er nog, misschien dichter bij dan je zou denken  …Boeiend.
Wat is dat precies een ritueel, wat zit daar achter, en werkt het of zit het puur tussen je oren.
Daar gaat deze uiteenzetting over. Welgekomen.

Thema’s
. is er een gemeenschappelijk kenmerk, een rode draad te vinden
. welke factoren maken dat een ritueel werkt

. moet je er in geloven
. ontstaan van rituelen

. de smalle grens tussen geloof en bijgeloof
. zijn er gelijkenissen tussen onze rituelen en die bij “primitieven”
. rituelen vandaag

. de overeenkomsten met beeldvorming, positief denken, (zelf)hypnose enz …..
Een nuchtere benadering van zaken waar ik al erg jong mee geconfronteerd werd, met veel vragen en verwarring. Ervaringen die ik nooit had willen missen, en die ik nu met de ogen van vandaag kan bekijken.

ZELFVERTROUWEN & ASSERTIVITEIT
Ik stond daar weer,
ik wist niet wat te zeggen,
de woorden kwamen niet.

We gaan in op de essentie van assertiviteit en zelfvertrouwen, en op zoveel misverstanden daaromtrent.
Laat je niet afschrikken als je eerder “het stillere” type bent, er is geen enkele druk.

Na deze sessie heb je de mogelijkheid om aansluitend een opleiding te volgen (4 sessies).
. je zal al precies weten wat er aangeboden wordt, en hoe we werken
. je zal een goed beeld hebben over wat ook bij anderen leeft rond dit thema
. je kan de vragen stellen die je wenst te stellen
. stap je in de opleiding (vrij), dan weet je meteen wie met jou in de groep zit

Na deze sessie beslis je of je verder wil of niet, gewoon een ja of nee, meer uitleg hoeft niet.
Het voordeel : we kunnen vanaf de eerste minuut aan de slag, de basis is al gelegd.
Wie zelfvertrouwen heeft, wie assertief is, voelt zich op zijn gemak in verschillende situaties, bij anderen in een kleine of een grotere groep.
TIP: kijk voor meer info bij “Individu” onder ‘Leuk bijleren’ – Zelfvertrouwen en Assertiviteit

GEMOTIVEERD of MOTIVEERBAAR
“Waar vind je nog gemotiveerde mensen” ?

Logisch toch dat een bedrijf gemotiveerde werknemers zoekt, staat ook zo in de advertenties.

Is dat wel zo logisch ?
Mag je er van uitgaan dat iemand gemotiveerd is omdat hij werk heeft, correct behandeld- en degelijk betaald wordt ?
‘Ja’ zeggen betekent dus dat de werknemer zelf instaat voor zijn motivatie, het is zijn verantwoordelijkheid.

Niet zo logisch vind ik. Wat dacht u van: “wij zoeken “motiveerbare” medewerkers”.
Een uitdaging voor het bedrijf: van motivatie een “product” maken.
Niet simpel voor wie leiding geeft want er zijn veel andere taken en prioriteiten.
Een uitdaging die loont, die zichzelf betaalt, en dè basis voor engagement en kwaliteit.

In deze uiteenzetting
. deel ik concrete ervaringen met jullie
. gaan we in op de essentie van motivatie (vergeet Maslow)
. zal je zien dat betrokken medewerkers vormen binnen ieders bereik ligt
. is er ruim tijd voor uitwisseling
.
gaat het om delen, ideeën opdoen, niet om het gelijk
Hoe drie steenhouwers hun werk zien: Ik hak stenen – Ik kap een sierlijke pijler – Ik bouw mee aan een Kathedraal.

CREATIVITEIT – CREATIE – INNOVATIE
Een knap architect kan het meest originele gebouw bedenken.

Een ingenieur maakt dat je het dak niet op je hoofd krijgt.
Wie van beiden is creatiever ???

Een leuke én nuchtere benadering van Creativiteit – Creatie – Innovatie, vanuit een jarenlange en diverse ervaring:
. creatieve expressie met kinderen en adolescenten in mijn jeugdjaren
. begeleiden van ruim honderd Creatieve Sessies & Workshops sinds ’93 (België en vooral Nederland)
. voordien de praktijk in een bedrijf dat op amper 4 jaar van 0 naar 420 mensen groeide en waar alles tegen gisteren, liever nog eergisteren moest gebeuren
. creativiteit, vindingrijkheid, inventiviteit binnen de uitdaging van snelle groei en verandering
. creativiteit als bouwsteen

Thema’s
. kan je creativiteit “een zetje” geven
. kenmerken van creatieve mensen
. zijn niet-creatieven dan “mindere goden”
. moet je iedereen creatiever proberen maken
. het proces van creativiteit en creatie
. fases en randvoorwaarden
. hoe zet je een bedrijfsklimaat op waarin creativiteit/creatie goed gedijt
. de spannende weg van idee tot eindproduct
én …. het nut van lummeltijd en lanterfanterij , jawel 😀

Er is een specifieke uiteenzetting voor wie met kinderen en jeugd werkt.

PENDELEN – In deze tijd ?
Komaan man, dat is iets van de middeleeuwen!

Verrassend, onverwacht en gegarandeerd stof tot nadenken.
Wie denkt “als je het niet kan bewijzen dan kan het ook niet” zal hier weinig aan hebben.

Een open kijk, geen gezweef en zeker geen poging om je te overtuigen.
Een reeks concrete ervaringen op diverse terreinen, sommige verbazend, andere waar vraagtekens aan hangen.

Een thema dat aantoont hoe onze ratio en het onbewuste denken elkaar aanvullen of stokken in de wielen steken. Verwacht geen sluitende uitleg, die is er niet.
Nadien tijd voor reflectie, vragen en antwoorden.

Waren onze grootouders naïevelingen die zich wat lieten op de mouw spelden door handige bedriegers, of waren toen – precies door die naïviteit, door het kritiekloos aannemen – dingen mogelijk die nu amper denkbaar zijn ?

Pendelen voor de geïnteresseerde denker van vandaag, pendelen als decoder van je intuïtie.
Intuïtie die begint waar de ratio stopt.

Op zoek naar wortels en wat er nog van rest, een rode draad ….
Wees benieuwd, je zal verrast worden.